vrijdag 11 mei 2012

Voelen, Ruiken, Proeven, Horen en Zien

Wist je, dat als je een bloempje van de Dovenetel pakt, en aan de achterkant zuigt, er misschien wel heel zoete nectar in zit? Heb je het wel eens geprobeerd? Het is bijna ongelofelijk hoeveel smaak er in zo iets kleins zit. Geen wonder dat de bijen er op af komen!

Afgelopen week heb ik dit verhaal ( plus nog wat meer) verteld aan ongeveer 200 eerste klassers van een middelbare school uit Amersfoort. Los van het feit dat het mijn eerste week op mijn stageplek was ( later meer daar over) en ik daardoor allemaal nieuwe indrukken te verwerken had, vond ik het verbazingwekkend hoe kinderen eigenlijk niet meer weten wat de natuur te bieden heeft, hoe een boerderij in elkaar zit en hoe belangrijk dieren om ons heen zijn. Het enthousiasme van die kinderen over zoiets simpels als kikkers in een poel, de horens van een geit of het wonder van groeiende groente geeft me twee verschillende emoties. Aan de ene kant vreugde, want het is heerlijk om mijn passie en enthousiasme te kunnen delen met kinderen die er zelf ook zo blij van worden en dat ze een dag van hun kleine schoollokalen weg zijn om dit te voelen, zien, ruiken en proeven. Niets leukers dan een rondleiding geven waarbij je achteraf het gevoel hebt dat kinderen dit echt niet snel zullen vergeten.
Het tweede gevoel wat ik er bij krijg is triestheid. Ik vind het verdrietig als kinderen hun hand op steken bij de vraag wie er nog nooit op een boerderij is geweest, als ze niet weten waarom kikkers kwaken, en dat ze nog nooit een varken geaaid hebben. Het is niet erg als ze niet veel weten, qua feitjes, maar dat ze zo dol worden omdat ze is bij dieren rondlopen, of dat ze zich weer zo kinds gedragen gewoon omdat er zoveel natuur om hen heen is, laat me stil staan. Wat weten ze nog van de wereld waar ze in leven? Of ben ik, en vele met mij dan, idealisten die niet zien dat de natuur niet zo belangrijk meer is in ons land, in ons leven? Ik kan dat niet geloven.

De Eemlandhoeve is de plek waar ik 6 maanden ( jaja!) stage loop. De eerste week was dus zwaar, maar ontzettend leuk. Er zijn leuke mensen om me heen. Er is vooral heel veel buitenlucht om me heen. Ik heb 30 uur stage gelopen deze week. Ik denk dat ik per dag een uurtje BINNEN heb gezeten, hoe vet! Er is zoveel energie op het erf, bij de mensen. Er zijn zoveel plannen en ideeën en passie.
Ik vraag me af wat mijn taak wordt. Wat wil ik leren? Waar wil ik me inzetten? Wat vind ik nu ECHT belangrijk? Wat kan ik met met mijn kennis? Het is een zoektocht waar ik komende week mee ga beginnen, en hopelijk een heel eind in kom. Voelen, ruiken, proeven, horen en zien. Dat zal ik in ieder geval doen komende tijd. Ik zal je op de hoogte houden!


Geen opmerkingen: