woensdag 23 mei 2012

Boerinnetje spelen

Ik sprak zojuist een klasgenootje ( die ook op stage zit) en ik legde uit wat ik zoal doe hier. Gister bijvoorbeeld, met het erf/tuinen team heb ik heel de dag gewerkt in die heerlijk, maar iets té overvloedige zon. Er was heel veel gras gemaaid ( wat overigens niet gaat zoals het altijd gaat, om de belangrijke planten worden heen gemaaid. De biodiversiteit willen we zo groot mogelijk houden, en elk plantje, ook al staan er daar al 50 van, is belangrijk en die maaien we niet om dus) en met grote harken hebben we dat verzamelt en of bij de geiten in de wei gegooid of met de tractor opgehaald en bij andere koeien neergegooid. Na de lunch ( die altijd met zelfgemaakte soep gepaard gaat) heb ik met mijn knieën in de grond gezeten om super kleine gevoelige sla-plantjes in de moestuin te zetten. Het is een heel priegelwerkje, en met de volle zon op je bakkes moet je het gezellig maken met de mensen die er ook zijn, anders houdt je het niet lang vol. Wat ik verder ook gedaan heb is het water uit de sloot gehaald en vervolgens met mijn handen en een gieter zo voorzichtig mogelijk over die tere plantjes gesprenkeld. De ui planten waren nog kleiner, en veel meer bovendien. Het gaf ons wel een nieuw inzicht: dit is behoorlijk zwaar. maar ook: vroeger deed je dit uit noodzaak, dan was je de wintervoorraad aan het poten. Daar wordt de zaak ineens een heel stuk gewichtiger door.

Ik vertelde mijn klasgenootje deze dingen en hij zei : Nou, beter mijn stage dan heel de dag een beetje farmen. Ik moest er om lachen, dat is precies wat ik deed. Een beetje farmen. Boerinnetje spelen. Wat een feest.

Geen opmerkingen: