vrijdag 9 november 2007

Wolken.

Wij mensen zijn net als wolken.
Soms heb je veel wolken in de lucht. En dan valt me het volgende op:
- Ze verschuiven allemaal, alleen zien we dat niet.
- In dichte wolen zie je soms ander wolken harder gaan.
- Samen lijken ze 1 grote grijze massa. maar dat zijn ze niet, ze zijn allemaal appart.

Soms is de lucht ook blauw. Dan valt me het volgende op:
- De wolken vallen eerder op.
- Ze lijken wolken sneller te gaan.

Sommige wolden zijn lichter dan andere. En sommige wolken zijn groter dan andere. Uit sommige wolken komst regen en uit sommige wolken komt onweer. Sommige wolken zijn mooi, andere zijn heel leleik.Maar toch zijn het allemaal wolken en vormen ze samen een grote massa die boven ons hoofd hangt.

Welke conslusie trek ik hier uit?
Als er overal wolken zijn:
Dat is dus als er overal mensen zijn, zoiets als op school.
- We verschuiven allemaal. Ookal staat de trap soms helemaal vol, uiteindelijk ben je bovenaan. En zo is het ook met wolken, ooit verdwijnen ze en zie je de blauwe lucht.
- Soms zie je andere wolken harder gaan. Ze leren sneller, kunnen sneller lopen,fietsen, zoenen eerder. Maar gaan ze daar nou werkelijk sneller van? Of komen we niet allemaal bij hetzelfde uit?
- Samen lijken wij als mensen 1 grote grijze massa. En dat is best makkelijk af en toe. Even geen rekening hoeven houden met de "speciale"mensen. Gewoon even lekker niet opvallen en meedoen met de rest. Maar weet je, als je maar lang genoeg kijkt naar de wolken, zie je vanzelf allemaal apparte, unieke wolkjes. Dat kan ook bij mensen!

Maar als de lucht blauw is:
Is als alles mooi is/lijkt/hoort te zijn.
- Dan vallen wij als mensen eerder op. We stralen, tussen iedereen door.
- Wolken in de blauwe lucht lijken sneller te gaan, En dat is bij mensen ook zo. Maar als het grijs is gaat een uur even snel alas dat het strakblauw is. Een dag is een dag.
Wolken zijn ander.
Mensen ook.
Je hebt dikke, dunne, kleine, grote, witte, zwarte.
Soms zelfs rooie.
Zie je nu wel dat wij mensen op wolken lijken?

Maar nu nog 1 probleem..
De zonsondergang.
Want wolken dragen daar een mooi beeld aan toe!
Maar een ondergang van de mens.. Die ziei k niet graag. Daar heb je niet van die mooie kleuren bij.
Gelukkig passen wij mensen niet bij de zonsondergang. We zouden het helemaal verprutsen.

Goeie denkstof denk ik.
Reageer!

6 opmerkingen:

Martijn Johannes van den Berg zei

Leuk stukje, heb je die vergelijking zelfbedacht? Komt vrij filosofisch over, en anders wel poëtisch.

Maar om even mee te denken, de zonsondergang kun je dan misschien zien als de terug komst van onze koning? Als Jezus terug komt is dit tevens het einde van de reis, het doel is bereikt. Althans dat lijkt zo, vanaf de aarde gezien, het gaat verder op de nieuwe aarde(alleen dat kunnen wij die nog leven op de aardbol niet bevatten, net zoals het misschien moeilijk is voor te stellen dat die wolken achter de horizon verder reizen). Er staat ook in de bijbel dat als Jezus terug komt de zon rood kleurt, dus dat past wel bij die zonsondergang. voor sommige wolken eindigt het dan wel mooi, voor andere niet. Juah klinkt ook niet heel vrolijk, maar wel de waarheid. Er zal echt een soort van ondergang zijn, maar wij moeten daar niet bang van worden, Jezus staat aan onze kant, God zal ons naar Zijn Huis leiden(daar zul je pas mooie wolken zien:), wees verheugd!). Inderdaad goede denkstof, want hoe langer ik erover nadenk hoe meer vergelijkingen in mij opkomen, vandaar dat ik gewoon ga kappen.

kus en de zegen van God

(p.s. klein kritiek puntje, erg veel typ-fouten lydia..)

Martijn Johannes van den Berg zei

En oja, wij verpesten de zonsondergang niet, wij mensen zijn de kroon op God's schepping. Maar als ik eerlijk ben vind ik een zonsondergang zonder wolken ook wel mooier dan met wolken:p

hug

Marjolein zei

De zonsondergang is met wolken ook mooi :O Dat krijgen ze allemaal mooie 'randen' om zich heen enzo.. :)
Maar zonder is miss wel iets mooier idd..

Nee maar mensen zijn idd net als wolken als je het zo ziet..
Vandaag zijn de wolken het niet met elkaar eens volgens mij, als ik uit het ene raam kijk zie ik blauwe lucht met witte wolkjes
en uit het andere raam zie ik vooral veel grijs/zwart/met hier en daar een heeeeel klein beetje wit.
Zijn de mensen dan vandaag ook als 2 groepen verdeeld?
xx

Lydia zei

haha
ja kan
je hebt ook emo en alto's toch?
en rokkers en kakkers,
en liever en stommer mensen.
Maar zonsondergang kan je idd wel vergelijken met terugkomst, maar dit stukje was zo ehm., niet serieus.. dat ik daar ook neit aa ndacht

Supermaver zei

Uhm, ik mis de donderwolk, onweerswolk, het wolkje melk in de koffie en de wolk van een baby (mijn dochter bijvoorbeeld). Wat te denken van rookwolken, de onlangs overleden schrijver Wolkers en draaikolken (dat zijn weliswaar geen wolken, maar het rijmt er wél op). Kortom; er is nog veel niet gezegd. (-:

Anneliesj zei

en wat dacht je van denkwolkjes, droomwolkjes en praatwolkjes ;p
Tja als mensen te veel denken ontstaan er teveel denkwolkjes, daardoor word het een beetje erg bewolkt. Maarja hoe zit het dan in Afrika met die heldere luchten?...hmm geen sterke theorie..

Maar leuk bedacht hor lied!! Kben er in de wolken mee ;p

liefs