vrijdag 31 augustus 2007

Schizo

Vandaag was het een leuke dag. Ik ben met Victor, Sifra en Sjoerd er opuit geweest. Een beetje fietsen richting Otterlo en omstreken. Nick was ook mee. Overal volgt hij mij, waar ik ook ga. Ik nodig hem niet uit hoor, hij is er gewoon. Soms als ik naar bed ga, en ik poets mijn tanden voor de spiegel staat ie ineens achter me. En dan grijnst ie breed naar me. Zijn ogen die komen me altijd bekend voor, maar ik weet nog steeds niet waarvan. Dan legt ie zijn hand op mijn schouder. "we moeten maar even wandelen. Jij en ik, als vrienden"en dan geeft ie een knijpje in mijn schouder. ZO vaak gaat dat zo, ik kan er niets aan doen. Die doordringende ogen kan ik gewoon niet weerstaan. En dan wandel ik daar met Nick aan mijn zij in mijn pyama.. En dan praat hij wel 20 minuten over niets. Maar toen ik vanmiddag op de fiets zat werd het intressant. Hij had een opdracht voor me. Hij zat bij me achterop, hij was best zwaar, dat had ik niet gedacht. Ik moest hem helpen bij een hele moeilijke opgaven. Er was iemand in zijn hoofd en die viel hem lastig. Hij zij de hele tijd nare dingen en liet hem overal van schrikken. Toen vroeg Nick aan mij hoe ie daar van af kon komen. Toen zei ik: ach, je bent schizofreen. Ja dat hebben sommige mensen.. Dan heb je meer fantasie dan normale mensen.. JE ziet mensen en dingen die er niet zijn. Nick keek me verward aan. Ben jij dan neit nep? vroeg hij me. Ik schudde mijn hoofd en lachte. Natuurlijk niet, ik ben echt. "Hee Victor, kan jij Nick even uitleggen wat schrizofrenie is?" Vroeg ik Victor, die een stuk slimmer en wijzer is dan ik. Verbaast kijkt Victor om. "hu? er is helemaal geen Nick klootviool! " "jewel hoor, hij zit bij me achterop" Ook sjoerd ging zich er mee bemoeien. "lydia, er is geen Nick achterop je rekje, alleen een trui" "nee! ik weet zeker. Nick, zeg ze dat je er bent!" schreeuwde ik wanhopig. "lied, er bestaat geen Nick, jij schizofreen!"

Je zou maar schizofreen zijn!
schi·zo·freen2 (bn.)
1 lijdend aan schizofrenie => schizo
2 absurd, verwarrend

WAt een rotleven heb je dan. Je verbeelt dat er mensen zijn, maar die zijn er helemaal niet. Best eng om over na te denken. Ik bedoel, misschien ben ik wel schizo. Misschein bestaat Balkenende wel helemaal niet, verzin ik hem alleen maar.. Misschien heb ik helemaal geen Broer Josse.. Dat is toch raar! Dat je bedenkt dat mensen die an schizofrenie lijden gewoon een extra wereld hebben.. Dat je mensen knuffelt die neit bestaan.. Dat je ruzie hebt met je buurjongen, maar dat die niet bestaat, maar alleen in je hoofd zit!
Ergens lijkt het me wel leuk, als het geen vervelend persoon is tenminste. Stel nou dat je superalleen bent in de echte wereld.. Geen vrienden, geen vrouwe/man.. Dan is er niets aan. Maar als je dan in je hoofd je vrienden hebt. En je doet er alles mee. Dansen, zingen, hardlopen, knuffelen. Dan lijkt het net alsof je wel iemand bent. Voor jou lijkt het ook de echte wereld, dat is het enge eraan. Ik zou eht best chill vinden om gewoon iemand naast me te hebben als ik een moeilijk proefwerk heb ( rond deze tijd van het jaar mogen we daar best al aan denken) dat er dan iemand voor me staat die even influisterd hoe alles moet. Hij bestaat dan wel niet, maar als ie je wel helpt is da tmooi meegenomen.

Ja Lydia, hoe kom je nou weer bij zoeits raar?
Kijk de film This beautiful Mind en je wordt HELEMAAL gek. Aan het begin heb je niets door, amar aan het eind wordt je gek omdat je niet meer weet wat echt is en wat niet. Je begint aan jezelf te twijfelen, wat echt is en wat niet. En je begint in de film te twijfelen wat wel en niet echt is.. verwarrend, maar zeker de moeite waard!

Nou Maarten, als dit geen gedachte is, weet ik het ook niet meer.
Ik sluit af met:
Beter schizofreen dan helemaal geen fantasie.
Lydia

12 opmerkingen:

Anoniem zei

een schizofreen is nooit alleen...

Anoniem zei

Best lastig..
Alleen leuk als je lydia heet denk ik :)

xx
(Geniaal geschreven trouwens, dat eerste stukje :))

j zei

hahaha
moest ecth vet lachen om dat eerste stuk.

maar ben het toch niet helemaal eens met je stelling;) het lijkt me vervelender om een nep-iemand te hebben die zegt dat je allemaal erge dingen moet doen, dan dat je niet kan fantaseren...

hmm... dat was het wel zo'n beetje!
tip: gooi ook eens de helft van je kleren weg! echt een geweldige ervaring:)

Anoniem zei

Leuk die gedachtes van jou Lydia.
Lekker uitgebreid enz.

Maar nu dit.
Wat als de hele wereld mijn fantasie is? Wat als jullie allemaal nou gewoon niet bestaan?
Aah sorry jongens. Het spijt me dat jullie denken dat jullie echt bestaan. Maar nee. Gewoon allemaal door mij bedacht. Één grote fantasie. Leuke dingen kan ik bedenkenk. Want dan heb ik deze post ook zelf bedacht. En dat ene liedje van Mika. En lydia's dappere konijn. Yeah. Het leven van een schizofreen is wel leuk.

Een schizofreen is niet gemeen.
Rara wie ben ik?

Lydia zei

geen idee ,aar je ben geen schozofreen.. want een schizofreen weet niet dat ie dingen verzint. het lijk alsof het echt is..
dus je bent wel ene neppe;)
ik gok op TInko
Lydia

Anoniem zei

Shizo: wat bestaat wel en wat bestaat niet? HMMM dat is lastig omdat men geen idee heeft wat er in de hoofd van deze personen om gaat. Maar ook ik ben shizofreen. En Anita, Rick, Marco, Suzanne en Fransien. Ik weet dat ze geen van alle bestaan en toch zijn ze er. In mijn hoofd. Anita en Rick zijn lieverds maar Marco en Suzanne zijn bemoeials en Fransien is de baas. Zij is degene die me verteld dat ik dit moet schrijven.
Zoals de schrijver al schreef is het soms best leuk (lees gezellig) maar meestal is het lastig. Nu ik dit schrijf hoor ik al die andere stemmen in mijn hoofd zeggen niet doen, niks vertellen maar omdat er maar 1 de baas is moet ik gewoon door schrijven van Fransien.
Succes met je blog en ik vond het leuk om te lezen.
Groet van Jeffrey (en van Anita, Marco, Rick, Suzanne en fransien)

Supermaver zei

Hmm... Ik heb een poosje gedacht dat ik zelf eigenlijk niet echt bestond, maar alleen in het hoofd van anderen. Dat is ook erg verwarrend. Dan ben je zelf dus niet echt, of in ieder geval niet tastbaar. En wat als ik mijzelf bedacht heb? Dat ik slechts een zelf gecreëerde weerspiegeling ben van een gedachte in het hoofd van iemand anders? En in wiens hoofd leef ik dan? Pfff... ik moet even gaan zitten.

Lydia zei

dus je verzint jezelf in andere hoofden.. kan je dan ook zijn wie je wil zijn?
TINKO SEGT; cogito ergo sum
enb dat betekend : ik denk dus ik besta. '
dus ja, dat ewijst erop dat je wel degelijk bestaat..

JEfferey, keni k jou?
zo nee, wat doe je dan op mijn blog?
Lydia

Anoniem zei

Hea lieve Lydia.
Ik was het. Niet tinko.
Maar ik denk tog maar niet dat ik de hele wereld bedenk.
Want dat zou sonde zijn.
Sorry dat ik je zo hard knuffelde net in de kerk ;)

Liefs

Anoniem zei

dat schizofrene gedoe hier is wel flink verwarrend
en dan ook nog anonieme mensen:P
ik ga de film wel kijken
ik ben benieuwt(Y)
groetjes bart

Anoniem zei

Leuk geschreven Lydia. Ik denk dat ik de film ook maar eens een keertje moet gaan kijken.
Maar Lydia je bestaat toch wel echt he want anders heb ik zaterdags een probleem.
Groetjes,
Michael

Anoniem zei

wiejoeeeehh waaaaahhh
vet dimme!!!!
een comment van de heuse echte enige echte wel bestaande geniaalste en overigens ook enigste:
GROENTEKONING!!