woensdag 29 februari 2012

Een maand zonder...

Voor mijn verenigingsblaadje ( de Vis-a-vis van mijn studentenvereniging Ichthus Utrecht) Heb ik samen met een vriendin een eigen rubriek, waarin we elke maand een uitdaging aan gaan en een maand zonder iets leven.

Deze maand, februari dus, hebben we een maand zonder koffie geleefd. We moesten ergens beginnen, laten we het makkelijk aanpakken.
Lees hier het stukje, met meteen daarbij de nieuwe uitdaging waar we dan morgen aan beginnen.

EEN MAAND ZONDER KOFFIE.

Donderdag, 2 feb, Esther-

Mijn eerste beproeving. Het is buiten -3 en ik fiets richting Kanaleneiland. Verkleumd en met een rode blos op mijn wangen kom ik aan bij de warme-truien-tour, waarbij de warme trui aan gaat en de verwarming uit. Binnen leek het nog kouder. Met mijn dikke wollen trui loop ik richting de koek en zopie, waar de geur van warme koffie me al tegemoet komt. Ik neem dankbaar mijn kopje koffie aan en weet dat hierdoor mijn avond niet meer kapot kan.

Totdat ik naast me kijk, en een hele boze blik krijg toegeworpen van mijn warme-truien-maatje. Helaas, zij was niet vergeten dat ik geen koffie mocht…
De rest van de avond bleven mijn handen verkleumd.

Vrijdag, 3 Februari, Lydia-

Het sneeuwt, en natuurlijk hebben alle treinen er moeite mee. Ik heb veel spullen bij me en heb al op 3 stations rondjes lopen ijsberen tegen de kou, honger en de hoge nood. Ik moet getroost worden, en er is dat ene zwarte goedje wat deze hele situatie zoveel beter zou maken : Koffie. Me verheugend op een gratis ( !) bakje koffie loop ik dapper de kiosk binnen. De geur komt me tegemoet en zo ook de akelige gedachte die ineens in mijn hoofd binnendringt: Ik drink geen koffie deze maand. Dit mag niet. He, bah!

Dan maar een kopje thee. Het is een zware dag.

Woensdag, 22 Februari, Lydia-

Nu ben ik het zat. Het is gewoon niet grappig meer, waarom heb ik deze afspraak gemaakt? Esther kwam vanmiddag langs, met dezelfde blik in haar ogen : Kan dit stoppen? Niet dat het nu heel moeilijk is, of dat we niet meer uit bed komen, maar het is gewoon saai zonder koffie. Troost bij elkaar vindend hebben we toch maar koffie gezet, om het huis van de heerlijke geur te vervullen en onszelf toch een beetje op te beuren. We genoten ervan, zonder een slok te nemen en hebben het daarna professioneel weggegooid. Nog 6 dagen, dat valt ook wel mee. Zelfs onze kringleden kunnen ons dan niets meer maken.

MAART.

We zijn niet met de moeilijkste opgave begonnen, het was een inkomertje. Maar nu wordt het toch echt serieus.

Want in maart doen we een maand zonder
VLEES. Dus geen varken, geen frikandel, geen kroket, gehakt, salami, ham, kip en ga zo maar door. Waarom? Deels omdat het goed is bewust te worden hoeveel vlees we wel niet eten en hoeveel daarmee te besparen valt, maar deels ook gewoon om de uitdaging zelf.

Dus we roepen de KanalenKarpers op ( onze kring) :
Jullie eten komende maand op kring OOK vegetarisch. Samen uit, samen thuis.

2 opmerkingen:

Joshua zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Joshua zei

Sjonge. Werd mijn comment eerst twee keer geplaatst, haal ik er één weg, blijft er geen over..
Maareh: koffie lijkt me toch juist wel een lastigere uitdaging dan vlees. Lukt het tot nu toe om vegetarisch te zijn? Succes! (: