vrijdag 11 mei 2007

666

Drukte bij Opwekking om getal '666'

DI 08 mei 2007 10.47

Stichting Opwekking heeft het maar druk met het getal 666. Dat meldt de evangelische krant Uitdaging. Na de beslissing om lied 666 uit de Opwekkingsbundel te laten, kloppen vrijwel dagelijks verontruste christenen aan bij directeur Joop Gankema.De directeur benadrukt nog maar eens dat de beslissing niets te maken heeft met bijgeloof of het 'eren van de duivel', zoals sommige verontrusten denken. ''We doen het puur om de mensen tegemoet te komen en vanwege de gevoeligheid van het getal'', aldus Gankema in Uitdaging.Het probleem heeft ook een praktische kant: het lied 666 zou het laatste lied in de bundel en op de cd van dit jaar zijn. Hierdoor zou het getal op elk muziekboek en cd-hoesje staan. Veel woorden wil Gankema hier echter niet over kwijt. ''Er spelen veel belangrijkere dingen in dit land. Ik vind het ook maar idioot dat de pers hier zo over valt.''
Duivelse boodschappen. Dat vinden de makers van de satirische website goedgelovig.nl ook. Zij kwamen onlangs met het bericht dat in Opwekkingsliederen 'al jaren duivelse teksten zijn verwerkt'. Dit zou gebeurd zijn door 'backwards masking', een praktijk waarbij boodschappen zijn te horen wanneer een (pop)nummer achterstevoren wordt afgespeeld.Op de website is het 'schokkende bewijs' te zien: een video waarin Opwekkingslied 508 achterstevoren wordt afgespeeld. ''Jaar in jaar uit hebben tienduizenden gelovigen in honderden evangeliegemeenten en kerken in Nederland niet alleen 'God is groot' gezongen, maar ook minder verheffende teksten als 'Gooi de kernbom, schiet op''', aldus de site.Bron: IKON

j\Ja.. hier wordt ik dus wel een beetje bang van hoor!
Oke. Dat getal 666 geeft dus behoorlijke ophef onder de christenen. Ik vraag me af waar ze zich zo'n zorgen om maken! Ik bedoel: het getal 666 is het getal van het beest.. Ja de duivel.. Oke dat kan nog. Maar waarom kan je dan niet opwekking nummer 666 in het boek zetten? Omdat het dan een duivels lied is? Weet je nog met de twintouwers? Dat ze nu ergens in een ander gebouw geen 11e verdieping meer hebben ( of is het de 13e verdieping?) zo, alle narigheid voorbij zullen ze gedacht hebben. Maar als je de 11e verdieping eruit haalt, zegt dat dan dat ie ook niet bestaat? Als je van onder af telt is het toch zeker een 11e verdieping.. Hij heet alleen de 12de.
zo is het ook met de opwekking. Ze willen dat nummer 666 misschien wel overslaat, maar als je egint te tellen bestaat er gewoon een opwekking 666..
Wat ik zou doen? Daar gewoon een keihard overwinningslied schrijven! Dat God de sterkste is. Hij kan bergen verzetten! Waarom zouden we ons dan laten afschrikken door een lullig getalletj van een gevallen engel?
Door daarzoveel ophef over te maken geven we Juist toe dat we er bang voor zijn. Maar dat is toch neit goed? Met zo'n God naast mij, hoef ik niets te vrezen! Vrees geen kwaad ,want Ik ben bij U.

En dan nog te zwijgen over dat filmpje van goedgelovig.nl. Ik vraag me af of het wel christenen zijn. Wie wil zou iets nou horen? Jammer dat soort dingen. Dat de duivel overal doorheen kan werken. Zelfs door mooie opwekkingsliederen.. Zelfs door ons, perfect gemaakte mensen..

Lydia

6 opmerkingen:

Maiku zei

Nummer 13!
Dat heb je van de hagelslag <.<

Reyer zei

als ze 666 er dan toch in gezet zouden hebben, ben ik dan toch wel benieuwd of die (vaak) gespeeld zou worden...

Ik vind de reden 'om de mensen tegemoet te komen (dus vooral die moeite hebben met dat getal)' niet eens zo gek..

maargoed, de ophef erover is een beetje triest idd..

Anoniem zei

ben het wel met reyer eens, opzich wel goed dat ze 'meedenken' met de mensen die zo'n moeite hebben met 666, en het daarom veranderen..

Alleen dat van dat nummer is echt wel heel triest. Nieuwsgierig als ik ben klik ik natuurlijk even door naar dat ding over K3, daar draaien ze hem eerst een keer achterstevoren zonder tekst, zodat je zelf kan luisteren en daarna laten ze het nog een keer achterstevoren met de 'vertaling'. De eerste keer hoor je alleen massamoord, omdat het filmpje zo heet en je dat dus weet dat je dat moet horen. Maar de 2e keer denk je veel meer te 'horen', omdat dat er onder staat. Grotere onzin bestaat er bijna niet..

Lydia zei

hee
tja,
eigenlijk is het iets kleins waar echt heel veel overgepraat wrodt.
ik denk dat sde meningen verdeeld blijven.
ik vind het iig leuk om er wat over te schrijven en dat jullie er dan op reageren!

lydia

j zei

weet je wat ik dus vind!
Zet gewoon een vet mooi 'Jezus heeft het kwaad overwonnen!'- liedje op nr 666, en dan gaan we die met zn allen lekker expres vaak zingen

al dit gedoe. God beschermt ons toch wel...
en dat achteruitgedoe, als we zo gaan beginnen...
zo'n lied is gewoon eerlijk en oprecht geschreven. houden zo.

Anoniem zei

Hoi Lydia,
Ja, de mensen achter goedgelovig zijn christenen en nee, ze proberen je niet bang te maken en vinden het zelf grote onzin dat er "teksten" gehoord kunnen worden door het achteruitspelen van liedjes. Wie luistert er nu naar achterstevoren gedraaide cd's? (mijn cd speler kan maar één kant op draaien :-))
Op goedgelovig worden juist dingen op de hak genomen OMDAT veel christenen alles maar voor zoete koek slikken. De site is satirisch en de makers willen christenen in de (lach)spiegel laten kijken. Niet spotten met God, de Bijbel of Jezus, wel lachen over christenen die zichzelf al te serieus vinden of die drukte maken over onzinnige dingen. Zegen! (Sorry dat ik anoniem blijf, dat heeft natuurlijk met mijn persoonlijke betrokkenheid bij GG te maken - we willen graag anoniem blijven, vandaar)